هنگام ترکیدن لاستیک چیکار کنیم؟

هنگام ترکیدن لاستیک چیکار کنیم؟

ترکیدن لاستیک درحین رانندگی به شدت خطرناک است و دانستن این که در چنین مواقع حساسی باید چگونه عمل کرد، بسیار تعیین کننده است و حتی در شرایط خطرناک می تواند جان فرد را نیز نجات دهد.

سرهنگ کسری سیروسی رئیس پلیس راه شمال استان فارس طی یادداشتی به بایدها و نبایدهای رانندگان در هنگام ترکیدگی لاستیک پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

واکنش اولیه انسان هنگام مواجهه با خطر غریزی است و ما در هنگام مواجهه با خطر به طور ناخودآگاه از خطر دور می شویم یا عاملی که برای ما خطرآفرین است را حذف می کنیم که در لحظات خطرناک حین رانندگی نیز غریزه ما به همین صورت عمل می‌کند.

اما توصیه ما این است که هنگام ترکیدن یا پنچر شدن لاستیک خودرو، تا جای ممکن برخلاف غریزه عمل کنید یا به عبارت دقیق تر غریزه خود را کنترل کنید؛ توصیه های زیر را بخوانید تا در مواقع حساس رانندگی بتوانید جان خود و همراهانتان را نجات دهید.

۱. مانند دیگر شرایط اضطراری، نکته کلیدی این است که آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط را تحت کنترل خود درآورید.

۲. ماندن خودروی شما در مسیر، وابسته به چهار نقطه اتصال لاستیک‌ها با سطح جاده است، وقتی یکی از لاستیک ها را از دست می دهید، نه تنها ۲۵ درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست داده اید بلکه نحوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر می‌کند.

۳. گاهی اوقات پنچر شدن لاستیک باعث می شود نتوانید جهت مسیر خودرو را کنترل کنید، در چنین موقعیتی، هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید، به این ترتیب راحت تر می توانید جهت خودرو را کنترل کنید.

۴. مهمترین اقدامی که باید انجام دهید این است که مجدداً کنترل خودرو را به دست بگیرید، خودرو را در جاده نگه دارید، مسیر حرکت خودرو را کنترل کنید و اجازه ندهید خودرو از مسیر اصلی خود منحرف شود.

۵. فرمان را با دو دست نگه دارید. روی مسیر پیش رو تمرکز کنید و در همین حال با نگاه کردن در آینه ها، امن ترین راه گریز را پیدا کنید.

۶. واکنش شما در لحظات اولیه بسیار مهم و تعیین کننده است. پایتان را از روی پدال گاز برندارید؛ این کار باعث می شود که قسمت اعظم وزن خودرو از لاستیک های عقب به لاستیک های جلویی منتقل شود.

۷. اگر احساس کردید که خودرو در حال منحرف شدن است، به جای اینکه پایتان را از روی پدال گاز بردارید به آرامی به آن ضربه بزنید، با این کار هم می توانید سرعت خودرو را حفظ کنید و هم به آرامی سرعت را افزایش دهید؛ همانطور که در ابتدا گفتیم اینکار بر خلاف غریزه شماست اما اگر این کار را در همان لحظات اولیه انجام ندهید، به دست آوردن کنترل دوباره خودرو بسیار دشوار است.

۸. هرگز ترمز نکنید. اگر لاستیک جلویی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلویی می شود و بدتر اینکه ممکن است لبه چرخ را کاملاً لخت کند. اگر لبه چرخ خودرو لخت شود، ممکن است خودرو به جهت لاستیک پنچر شده منحرف شود یا لبه چرخ در آسفالت فرو رود که این امر باعث چپ شدن خودرو می شود.

۹. اگر لاستیک های عقبی خودروی شما پنچر شده باشد، ترمز ناگهانی حرکت روبه جلوی خودرو را سخت خواهد کرد. در این حالت راندن خودرو بسیار دشوار می شود و به احتمال زیاد خودرو منحرف خواهد شد.

۱۰. اگر ترافیک مسیر و شرایط خودرو اجازه می‌داد، سعی کنید خودرو را به آرامی به کنار خیابان هدایت کنید و آن را متوقف کنید. در حین اینکار حتماً با دست به راننده های دیگر علامت دهید.

۱۱. این نکته را به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی هدف شما این است که خودرو را با روشی کنترل شده و در نقطه امنی از مسیر متوقف کنید.

۱۲. وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردید، ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن بگذارید.

 

 

خودروی ایمن؛ همه چیز کیسه هوا نیست!
وقتی خودرویمان ناگهان خاموش شد چکار کنیم؟

نظرها (17)

  1. آواتار eroom24.com
    eroom24.com

    You really make it seem really easy together with your
    presentation however I find this matter to be actually something that I feel I’d never
    understand. It kind of feels too complex and extremely extensive for me.
    I am looking forward on your next put up, I will try to get the grasp of it!
    Escape room

  2. آواتار RodgerI
    RodgerI

    You have observed very interesting details! ps nice web site.!

  3. آواتار lease purchase
    lease purchase

    Very nice article. I definitely love this website. Continue the good work!

  4. آواتار kontol
    kontol

    Very good post. I absolutely love this site. Keep it up!

  5. آواتار asbestos ottawa
    asbestos ottawa

    I was able to find good info from your content.

  6. آواتار Mushroom chocolate bar
    Mushroom chocolate bar

    Your style is so unique compared to other folks I have read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this page.

  7. آواتار link bokep
    link bokep

    Good information. Lucky me I found your blog by chance (stumbleupon). I have book-marked it for later!

  8. آواتار iptv
    iptv

    I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that’s both educative and amusing, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The issue is an issue that too few folks are speaking intelligently about. I am very happy I found this in my hunt for something relating to this.

  9. آواتار iptv
    iptv

    I wanted to thank you for this wonderful read!! I absolutely enjoyed every little bit of it. I’ve got you book-marked to look at new things you post…

  10. آواتار iptv
    iptv

    Pretty! This has been an incredibly wonderful article. Many thanks for supplying this information.

  11. آواتار ดูซีรีย์
    ดูซีรีย์

    You made some really good points there. I checked on the internet to learn more about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  12. آواتار kids cloths
    kids cloths

    This web site really has all of the information and facts I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

  13. آواتار Prince Ibey
    Prince Ibey

    You need to be a part of a contest for one of the most useful blogs on the net. I most certainly will highly recommend this blog!

  14. آواتار Lavonna Lott
    Lavonna Lott

    This page truly has all of the information and facts I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

  15. آواتار 78win
    78win

    An intriguing discussion is worth comment. I believe that you need to write more about this topic, it might not be a taboo subject but generally folks don’t talk about such subjects. To the next! All the best.

  16. آواتار leading jacket manufacturer
    leading jacket manufacturer

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little homework on this. And he actually ordered me lunch because I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this subject here on your site.

  17. آواتار 789bet home
    789bet home

    Greetings! Very useful advice in this particular post! It is the little changes that will make the largest changes. Thanks a lot for sharing!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

راهبری

سبد خريد من

بستن
مشاهده شده

به تازگی بازدید شده

بستن

از دیدن شما در اینجا بسیار خوشحالم !

یک رمز به نشانی ایمیل شما فرستاده خواهد شد.

اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده می‌شود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگری که در privacy policy توضیح داده شده است.

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:180)

قبلاً حساب کاربری دارید؟

نمایش سریع

بستن

دسته بندی ها